Retailarkitekten logo
Previous
Next

Den klassiske butiks indretning

Når jeg designer en butik, ser jeg på beliggenheden og helheden

Den klassiske
butiks indretning

Sådan designer jeg den klassiske butiks indretning

Når jeg designer en butik, ser jeg på beliggenheden. Jeg tager højde for den aktuelle situation.

Hvor kommer den primære kundestrøm fra, hvor er rulletrappen, p-huset med videre?

Dette har betydning for hvordan layoutet på butikken bliver. 80 % af alle kunder går naturligt højre om i en butik, hvorfor de fleste butikker også anlægges sådan.

Men hvis den største kundestrøm kommer fra højre, kunne det måske være fordelagtigt at vende butikken modsat.

Det er vigtigt at inddele butikken i mindre zoner, således at man kan merchandise i flere rummeligheder. Således får kunden ro, til at se varerne og har lettere ved at orientere sig.

Der indlægges fokal punkter, for at føre kunden videre, vise nyheder og give inspiration. Skiltning og logistik er ligeledes vigtig. Kassen placeres når kunden er næsten igennem butikken.

70% af købsbeslutningen foregår i en modebutik i prøverummet, således er indretning og lys i prøverum særligt vigtige, ligesom det er vigtigt at personalet er opmærksomme på om kunden har brug for hjælp, evt. ved hjælp af elektronisk forespørgsel.

At arbejde med skærme der styres fra hovedkontoret, betyder at butikken opleveres opdateret fra kundens synspunkt, særligt hvis de er i synk med hjemmesiden.

De virksomheder der har størst succes, er de der har såvel fysiske butikker som online handel.

Kunderne søger informationer og lægger ordre begge steder.