Fremtidens butiksindretning

Fremtidens butiksindretning skal levere oplevelser og inspiration.

Personalet skal yde et højt serviceniveau, gerne hjulpet på vej af ny teknologi.

Jeg tror at fremtidens butikker bliver en del af oplevelsesindustrien. ”Skal vi tage ud at shoppe, gå i biografen eller tage på Café”? Fremtidens butiksindretning skal levere oplevelser og inspiration. Personalet skal yde et højt serviceniveau, gerne hjulpet på vej af ny teknologi.

Corona pandemien har gjort os alle til verdensmestre i nethandel. Men det er i butikkerne at vi rigtig indfanger trenden, mærker kvaliteten i hænderne, dufter skindet og prøver tøjet på. Vi shopper med alle sanser – det fungerer meget bedre i en fysisk butik.

Tech løsninger der inkorporeres i butiksindretningen, kan føre til øget salg og bedre kundeservice. Det starter allerede, når I skal finde en lokation til de næste 10 butikker, hvor der findes løsninger til at søge en lokation hvor netop jeres kundetyper færdes.

Løsninger der animerer til øget salg ved at påvirke sanserne ved duft, lyd og belysning. Eller andre Tech løsninger såsom magic mirrors, hvor man prøver tøjet på virtuelt. RFID-tags der rummer på informationer om produktet, produktionssted mv. Skannere der registrerer kunde flow i butikken, om hvor og hvor længe kunderne stopper.

Således kan inaktive områder i butikken aktiveres. Handlen skal lukkes i butikken – også hvis det betyder at der skal lægges en ordre online. Fremtidens butikker er også bæredygtige. Hos Retailarkitekten bakker vi op om, at vi også indenfor Retail design skal udvikle bæredygtige butikker.

I dag kan man markedsføre sig på at være bæredygtig. Jeg tror at man om 5-10 år bliver udskammet for ikke at være det. Er jeres butikskoncept bæredygtigt?